Att man kan få så ont

Kan knappt förstå hur ont man kan få av en JÄKLA visdomstand. Vill dra ut skiten NU. men är totalt livrädd.
Tandköttet och kinden är svullen. Haft såhär nu sen igårmorse. Vet inte vad de beror på om den inte har växt klart eller om det är något annat. Gör fy helveteont. Jag som nygligen har borrat två hål och det blev inte billigt. Och så får man detta också och det är inte så skoj. Det är inte billigt med tandläkare. Borde vara GRATIS.

Hoppas få sova inatt. Men är tveksam! Jag får väl hålla tummarna för det. Från & med nu måste jag verkligen ändra mina kostvanor och tider när man ska äta och så. Och inget godis eller läsk på vardagar. & helst dricka vatten till maten. men ack att det ska vara så svårt. Varför är det så läsare? Någon som har tips om hur man ska sköta detta?! Vill inte ha mera problem med tänderna, det blir för dyrt för min plånbok.

Nu kanske man ska prata om trevligare men idag är de ingen sån dag som har varit bra för mig.
För har legat och som sagt mått SKIT. Jag har nog aldrig haft såhär mycket fel på mig på en hel dag.
Har två blåsor i munnen, träningsvärk i mina vader efter kinect spelande, halsen är svullen & sen min visdomstand som är rena rama H-elvetet. Det är inte alls skönt. Men det blir som sagt att ringa imorgon & se vad tandläkaren säger! Om det måste tas bort direkt eller nått sånt. Måste få råd om hur man ska göra iallafall.
För går inte att gå runt och ha sån här smärta direkt. *blä blä*

Nu ska man läsa vidare sina favvo-bloggar.

Kommentarer
Postat av: Janni

Tack för omtanken ang. Texas. Det är sjukt jobbigt att se honom ha ont, men vi fick inte en tid till ortopeden förän onsdag så det är bara att avvakta och dubbla dosen smärtstillande. Känns fel och elakt mot honom, men vi ska försöka se till att han håller sig lugn bara. Sen undrar jag vad ortopeden ska kunna göra när röntgen inte visar något??



Nu till din visdomstand. Jag är inte jättesäker på just visdomständer, men jag kanske jan hjälpa dig litegrann, jag är ju snart färdig tandhygienist.



Som jag förstått det hela har du problem med dina tänder överlag. Du äter oregelbundet, det förekommer en hel del socker/läsk/kolsyrat osv..

Finns det något extra fluortillskott förutom tandkräm som jag antar att du borstar med 2 ggr/dag..?



Här är mitt tips för friskare och renare tänder:



- Ät på fasta tider och låt munnen vila emellan, både från mat och dryck, med undantag för vatten som faktiskt innehåller liten halt av fluor.

- Försök att inte äta så mycket sockerrik (ex ) och onyttig mat och skölj alltid med vatten till maten.

- Efter lunchen rekomenderar jag att du även sköljer med Flux fluorskölj, finns för 60 spänn på apoteket. Den är fräsch och god och kan läka ut "början till hål" om man sköter munhygienen, samt att den förebygger hål i största allmänhet.

- Godis, läsk, kakor, chips, juice, ja du fattar.. Det ska man inte bara sluta tvärt med. Det blir för svårt och då spårar man ur iallafall. Sikta istället på att dricka läsk och äta godis en kväll i veckan. Det är ju bättre än varje dag, eller hur.

- Var noga med rengöringen. Det är oftast emellan tänderna som det blir hål. Därför är det jätteviktigt att man kommer åt och gör rent där så inte tandtrollen gräver hål. Borra är ju varken roligt eller billigt. Jag rekomenderar ofta plackers. Billigt och enkelt sätt att hålla tandtrollen emellan tänderna borta :)

- När det gäller visdomständer så är det än mer svårt att komma åt att göra rent och det är väldigt vanligt att det blir hål i dom eller infektioner i tandköttet runtikring. Mitt tips är att använda en barntandborste, låter töntigt, men då kommer man åt lite lättare :)

För att man ska slippa dra ut visdomständerna måste det vara friskt och rent runt tanden och tandköttet och det jobbet gör sig inte självt.



När det gäller just din visdomstand som du nu beskriver besvär ifrån så skulle jag rekomendera att du kör en antibakteriell-kur för att få ner inflammationen och minska smärtan.

Hexident och corsodyl finns på apoteket att skölja med 2 ggr/dag i 10 dagar.



Lycka till! Hoppas jag kunde hjälpa på nåt sätt :)

2010-11-15 @ 13:09:57
URL: http://innaj.blogg.se/
Postat av: Lina

nopp, ingen alls :p står inget på aktuellt bud :p

2010-11-16 @ 14:54:22
URL: http://millblomskan.blogg.se/
Postat av: Lina

om du vill buda så skriv bara ditt bud, till ex "100kr". det är ju utgångspriset :)

2010-11-16 @ 15:18:14
URL: http://millblomskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0